Laden...

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

Huisje Thuisje

De training

Bekijk hoe jij als zorgverlener meer kan doen door middel van een spel!

Fase 1

Huisje Thuisje moet gespeeld worden in een veilige, ongedwongen en informele situatie. Zonder vooraf bepaalde tijdsduur. Denk aan een keuken- of salontafel met een lekker hapje en drankje erbij. 

De zorgverlener die Huisje Thuisje gaat spelen, moet eerst een HuisjeThuisje-training gevolgd hebben (HT-training) waarbij de zorgverlener minimaal:

  • kennis heeft genomen van het handboek;
  • kennis heeft genomen van alle vragen en deze kan beantwoorden;
  • het spel heeft gespeeld in een rollenspel.

Als zorgverlener ben je de spelbegeleider en heb je te allen tijde de regie in handen.

Fase 2

Het doel van de "zorgverlener"-spelkaart is dat de zorgverlener de vraag op de kaart zo integer mogelijk beantwoordt. Dit hoeft niet altijd de exacte waarheid te zijn, als het antwoord maar zo dicht mogelijk bij de zorgverlener staat. Het antwoord moet zijn integriteit niet verliezen. Vervolgens bestaat de mogelijkheid om de cliënt dezelfde vraag te stellen: wat zou hij of zij doen in een soortgelijke situatie?   

Hetzelfde geldt voor de “wie ben ik?"-spelkaart: met wat fantasievermogen mag de lezer bepalen wie hij is.  

Fase 3

Huisje Thuisje is een spel zonder competitie en kent alleen maar winnaars. Het uiteindelijke doel is communicatie tussen zorgverlener en cliënt. Het spel hoeft ook niet uitgespeeld te worden. De zorgverlener bepaalt de speelduur en naar improvisatie ook de spelregels.

Alles staat in het teken van de positieve beleving van de cliënt. Met het beantwoorden en beoordelen van elkaars antwoord gaat het er niet om wie gelijk heeft. Het gaat erom dat je samen consensus en begrip toont voor het geformuleerde antwoord. 

Dit zeggen onze cliënten 

Bij het spelen is het van belang om op je non-verbale communicatie te letten (geen gesloten houding) en de toonhoogte van je stem.

Het gaat om consensus krijgen en samen een antwoord formuleren, waarbij je tevens iets van jezelf laat zien.Het spel moet proactief en positief gespeeld worden. Zodra dit niet meer het geval is, kan de zorgverlener overwegen om het spel op tijd te stoppen. 

HuisjeThuisje - in de woorden van onze cliënten. Download hem hieronder! 

WIE IS DE PERSOON ACHTER DE CLIËNT? Download hem hier